Tafels oefenen: van saai naar leuk!

Hij kwam in mijn praktijk om de tafels te oefenen. Die vond hij namelijk wel heel erg lastig te onthouden. Maar ook saai. En thuis oefenen werd steeds meer een strijd. Zijn moeder wilde het echt wel leuker voor hem maken, maar hoe?!

Samen bedachten we hoe we het oefenen van de tafels dan leuker konden maken. ‘Door een spelletje te doen!’, riep hij. Op die manier oefenen zag hij wèl zitten, want hij was gek op spelletjes doen.
Ondertussen wiebelde hij op zijn stoel en stond meer aan tafel dan dat hij zat. Beweging tijdens het oefenen zou ook fijn zijn.

Hij koos de tafels van 7 en 8 om mee te beginnen, want die waren wel echt heel moeilijk. In mijn praktijk koppel ik aan elke tafel een kleur en symbool. Een soort anker om het onthouden van de tafels makkelijker te maken. Die beelden en kleuren spraken hem aan en wilde hij nu ook gebruiken.

Nou had ik nog een stapeltje papieren meetlinten liggen van de bouwmarkt. Eigenlijk zijn dit prachtige getallenlijnen. Ook kun je er mooi de tafelsprongen op maken. Samen gingen we aan de slag met de tafel van 7 en 8 . De sprongen werden gemaakt en met kleur werden de symbolen erbij getekend. 7, 14, 21…. Dit ging goed en wat vond hij het leuk om te doen!

Nu nog inoefenen natuurlijk. We spraken af om deze keer de tafel van 7 te nemen en volgende keer de tafel van 8. De trampoline die in de hoek stond, vond hij vanaf het begin af aan wel erg interessant. Dus de tafel van 7…die gingen we springen! Alle antwoorden van de tafels legden we duidelijk neer. ‘Mag ik gewoon kijken naar de antwoorden?’, vroeg hij verbaasd. Ja dat mocht inderdaad, ‘we draaien het getal pas om als je het weet’.

Na 1 keer het hele rijtje te hebben gesprongen (ik riep de som, hij het antwoord), vroeg ik welke sommen hij al wist. En hij draaide er al 5 om! En dat was natuurlijk een heel mooie succeservaring, want eigenlijk kende hij al de halve tafel van 7! Na nog een aantal keer springen van de hele tafel, ook achteruit terug, lagen alle antwoorden omgedraaid. Wauw! Wat was hij trots. Hij wilde de sommen nu ook wel door elkaar heen proberen. En ja, ook dat ging goed!

Herhaling van het oefenen is ook heel belangrijk, dat bespraken we en dat begreep hij. Maar thuis had hij geen trampoline om te oefenen. Dus bedachten we andere leuke manieren om thuis ook het oefenen leuk te maken.

Toen zijn moeder hem kwam halen, vertelde hij vol trots dat hij de tafel van 7 wist en enthousiast legde hij aan zijn moeder uit dat hij thuis de tafels ook kon meppen en met een bal kon oefenen. Hij had plezier gekregen in het oefenen van de tafels en doordat het leuk werd, ging het onthouden ook makkelijker. Thuis wed ook hard geoefend, maar nu ging het oefenen zonder strijd en was het gezellig.

Heb je vragen naar aanleiding van mijn verhaal of over leermoeilijkheden waar jouw kind tegen aanloopt? Neem gerust contact met me op, ik help jou en je kind graag verder.

Cindy Tas
www.cindytas.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top