Spelling: AAARGH… hoe schrijf ik dat woord nou toch?

Spelling kan knap lastig zijn!

Wanneer je er een beetje gevoel voor hebt, lukken al die lastige woorden wel. Maar wat als spelling moeilijk voor je is? Dan moet je als kind heel wat stappen nemen om tot het goed schrijven van een woord te komen. En dan nog….er kan veel meer meespelen….

Stel: Je zit in groep 5 en de dicteeschriften worden uitgedeeld.
Oh jee. Spelling is niet je sterkste kant. Je vindt het eigenlijk best lastig.
Juf zegt de eerste zin: ‘Kun je het getal raden? Schrijf maar op: raden.’

En daar ga je dan. Stapje voor stapje probeer je erachter te komen hoe je ‘raden’ moet schrijven. Er is eigenlijk heel veel wat je eerst moet doen, waar je eerst aan moet denken, voordat je weet hoe je een woord schrijft. En omdat je weet dat je moeite hebt met spelling, probeer je toch al die stapjes te nemen.

 

Welke stappen moet ik nemen?

Stap 1: Ik luister goed naar het woord
Welk woord zei juf? Oh ja, raden….

Stap 2: Ik zegt het woord na: raden
Deze twee stappen lukken goed. Je houdt het nog bij. Nu komt het echte denkwerk…

Stap 3: Ik hak het woord in klankstukken
Je hakt zachtjes fluisterend: ra-den. En je beweegt je handen er nog bij. Deze ondersteuning heb je nog even nodig.

Stap 4: Wat is er lastig bij dit woord?
Nu nog ontdekken welke regel er in dit woord zit. Oh jee, ik hak ra-den. Op wat voor soort klank eindigt dan het eerste klankstuk. Ik hoor raa-den. Dan eindigt het dus op de aa. Dat is geen medeklinker, geen tweetekenklank, geen korte klank, maar een lange klank.

Ondertussen moet je dus weten wat klankstukken zijn, weten welk klankstuk het eerste is, het woord goed kunnen hakken (wat ook nog wel eens lastig is) en weten welke verschillende soorten klanken er zijn om de regels goed toe te kunnen passen….Dus dat zijn best al wel veel dingen die je tegelijk moet doen als spelling lastig voor je is.

Je bent blij want je weet wat voor klank het is. Nu de regel nog die erbij hoort!
Even denken: O ja! ‘Als ik aan het eind van een klankstuk een lange klank hoor, schrijf ik daar maar één letter voor’. Dus ik moet ra-den schrijven. En ook die stomme e daar trap je mooi niet in. Je hoort een u maar schrijft een e.

Stap 5: Ik schrijf het woord
En blij, omdat je weet hoe je het woord schrijven moet, begin je te schrijven. ….Maar als schrijven lastig voor je is, ben je je heel erg aan het concentreren hoe je de letters moet maken …..en vergeet je misschien de regel, die je net met veel moeite ontdekt hebt, toe te passen. Na al je denkwerk is de kans groot dat je toch nog raaden opschrijft.
Of omdat je hoort dat juf doorgaat met de volgende zin, schrijf je het woord maar heel snel op. Geen tijd meer om na te denken. Je schrijft toch raaden of misschien wel radun.

Doen, ontdekken en ervaren…

Je hebt het al begrepen, een woord goed schrijven gaat voor sommige kinderen echt niet vanzelf. Er gaat een heel proces aan vooraf. En eigenlijk is dit nog niet eens alles, alleen even een klein onderdeel uitgelicht, want anders wordt dit wel een heel lang verhaal. 😉

In de praktijk doen we van alles om deze stappen in te oefenen. Tijdens de begeleiding knippen we de woorden ook vaak echt door. Zo oefenen we het hakken en ontdekken we de regels. We springen, stuiteren en lopen de woorden. Oefenen met blokjes en kleur. Door te doen en zelf te ontdekken, te ervaren, onthoud je weer beter. Stap voor stap pakken we zo de woorden en de regels aan.

 

Heb je vragen? Wil je meer weten? Laat het me weten. Ik hoor graag van je.

www.cindytas.nl

Scroll naar top